EA verwijdert FIFA Ultimate Team-punten in België

lootboxes

Na toenemende druk van de Belgische autoriteiten heeft EA besloten eindelijk de FIFA punten uit FIFA 19 te verwijderen. Vorig jaar maakte de Belgische Kansspelcommissie bekend dat er in het vorige deel van de game sprake was van illegale praktijken bij het beschikbaar stellen van de welbekende lootboxes. Volgens de autoriteit was dit een vorm van gokken. Meerder gamemakers, waaronder 2K en Valve, hebben al eerder hun games aangepast. EA zegt het nog niet eens te zijn met deze uitspraken, maar verwijderd toch vanaf 31 januari de lootboxes uit de game. Wat vindt jij van de toevoeging van lootboxes aan games?

Ik heb niks tegen lootboxes zolang ze enkel cosmetisch zijn, met als beste voorbeeld hiervan Overwatch. Het voegt een extra spel-element toe, waarbij je continu naar iets toewerkt. Zodra het ook maar enige vorm van pay-to-win is dan mogen ze van mij gerust verboden worden, gezien dat de hele game verpest. Vooral in mobiele games zie je dit laatste vaak, jammer genoeg.

Das een punt. Ik merkte laatst dat ze het gok element ook verwijderd hadden uit Forza 7. Daar was het meer ingame cash, maar je wist nog niet wat je kocht. Stukken beter nu. Daarbij wil ik soms best geld uitgeven in een singeplayer game als daardoor mijn progressie sneller kan. We hebben nou eenmaal niet alles tijd van de wereld…