Oculus Rift

review

Het heeft even geduurd, maar na een paar maanden dubben heb ik dan toch eindelijk de Oculus Rift in huis gehaald. Afgelopen jaar heb ik in Winterswijk een HTC Vive mogen testen en stiekem was ik toch wel aardig onder de indruk van de hardware. Als eerste tip geef ik dan ook gelijk mee om ergens de hardware te testen voordat je tot aanschaf over gaat. Mij viel bijvoorbeeld meteen op dat ik mijn bril echt op moest houden onder het gebruik van een VR bril, maar sommige brillen passen gewoon niet in de Vive of de Rift, dus hou hier vooral rekening mee! Hierbij een review van de eerste ervaringen!

Specs en foto’s:

Resolutie: 2160x1200
Refresh Rate: 90Hz
Gezichtsveld: 110 graden
Functies in de bril: Accelerometer, Gyroscoop, Koptelefoon, Magnetometer

De Rift werd netjes bezorgd in een stevige kartonnen doos met daarin deze “koffer”. Elk onderdeel heeft z’n plek in deze doos, waardoor hij gemakkelijk mee te nemen is naar vrienden.

De set bestaat uit de bril, twee trackers voor in je kamer en 2 controllers voor beide handen. Standaard wordt de headset uitgevoerd met een koptelefoon, maar deze heb ik (met de bijbehorende tool) na een uur verwijderd. Het geluid is niet al te best en het is dus aan te raden om een goede standalone headset te gebruiken. Ikzelf gebruik de headset voornamelijk met een goede speakerset, maar voor het echte goede VR gevoel werkt een goede koptelefoon net even beter.

Setup:

De setup werkt het makkelijkst als je eerst even de Oculus Rift software van de website haalt. Je moet daarbij een account maken voor de 6 bijgesloten games (later meer hierover). Deze account kan gekoppeld worden aan Facebook, maar het is niet nodig. Na het aanmaken van de account loodst de software je stap voor stap door de installatie van de hardware. De bril dient wel via een USB 3.0 connector aangesloten te worden, evenals 1 van de 2 trackers in je kamer. De tweede (en eventueel derde of vierde, ligt eraan of je deze als extra aanschaft) mag via USB 2.0 aangesloten worden, maar voor de beste ervaring is aan te raden om voor alles USB 3.0 te gebruiken. Tracking lijkt net even iets sneller te werken op deze manier. De controllers worden draadloos verbonden met de bril. Hou voor de 2 trackers een maximale afstand van 2 meter aan tussen de twee stations zodat de software hier niet over gaat klagen. Nadat alles is aangesloten kun je in de software je speelruimte afbakenen met je controllers. Hierdoor krijg je in de games een soort blauwe muur te zien als je per ongeluk een stap te ver doet of de controllers te ver uitsteekt. Daardoor zijn foto’s van jou of je vrienden op 9gag te voorkomen!

Eerste ervaring:

De Rift wordt op dit moment geleverd met 6 gratis games die meteen te installeren zijn door de Oculus software. Zodra je de bril op zet merkt de software dat je in de VR omgeving wilt stappen, waardoor je meteen in een soort woonkamer terecht komt. Hier kun je selecteren welke game je wil spelen of zelfs een virtuele desktop starten waardoor je ook software van derden kunt gebruiken. Als aanrader is het goed om even met de First Contact demo te beginnen (deze start automatisch na de eerste installatie). Hierin maak je op een rustige manier kennis met de controllers en de virtuele ruimte en kun je goed merken of je misschien snel last krijgt van bewegingsziekte. In mijn geval startte ik daarna meteen de Robo Recall game op, wat misschien wel meteen één van de beste titels van dit moment is. De game draait heerlijk op een GTX 1080 en de bewegingen voelen perfect aan. Grafisch gezien zeker een hoogstandje en de moeite waard om te proberen.

Steam VR:

Na een uurtje rondknallen in Robo Recall ging ik vrij snel aan de klus om Steam VR werkend te krijgen met de Oculus Rift. In de Oculus software kun je een vinkje zetten zodat software van derden wordt toegestaan. In mijn geval deed Steam hierna helaas helemaal niks. Tip van iemand die er een half uur mee bezig is geweest: start Steam op in de administrator modus en zorg dat je maximaal één ander scherm hebt aangesloten. Aangezien ik normaal op 3 schermen werk ging dit even niet goed samen met Steam VR. Daarna werkte de software prima en kwam ik in de virtuele huiskamer van Steam VR terecht. Ook hierin zijn er een aantal gratis titels te vinden, waaronder The Lab. Dit is een prima test om snel te wennen aan de controls van de Rift en kom je er snel achter of de ruimte die je voor jezelf hebt afgezet ook daadwerkelijk groot genoeg is. Ik merkte al gauw dat mijn ruimte van 2.5 bij 2.5 net aan de kleine kant was, dus na wat geschuif van meubels en het opnieuw instellen van de tracking kon de echte lol beginnen. Aanraders op Steam zijn vooral Job Simulator en racegames als Dirt Rally of Assetto Corsa doen het ook erg goed! Geef niet gelijk een klap geld uit in beide stores, probeer eerst eens te kijken naar wat gratis games zodat je goed kunt testen wat je wel en niet aanstaat in VR. Racegames kunnen bijvoorbeeld garant staan voor een snel bezoek aan het toilet als je snel last hebt van wagenziekte.

Pro’s en cons:

In verhouding tot de HTC Vive houdt de Oculus Rift het netjes bij. Voor mensen die redelijk normale brillen hebben werkt deze bril perfect, voor iets grotere monturen moet je helaas naar de HTC Vive gaan kijken. Deze passen simpelweg fysiek niet in de bril. De tracking voelt goed aan, alhoewel je soms wel eens de tracking kan verliezen met de controllers doordat je van de sensors wegdraait. Oplossing hiervoor zou een derde sensor zijn die je achter je plaatst, maar die test ga ik later nog uitvoeren. HTC lost dit op door de sensors rechtsvoor en linksachter te plaatsen, maar helaas lijkt dit met de Oculus software nog niet te werken. Persoonlijk vind ik de controllers net een tikje fijner dan die van de Vive doordat ze iets kleiner en lichter zijn. Het beruchte screen-door effect is helaas bij beide brillen erg aanwezig. Dit houdt in dat je toch redelijk snel losse pixels kunt herkennen in de bril, iets wat je misschien al eens is opgevallen met VR oplossingen voor mobiele telefoons. Dit kan eigenlijk alleen worden opgelost met andere lenzen of hogere resolutie schermen, maar daarmee gaan de kosten flink stijgen. De prestaties van een gemiddelde game PC komen daarvoor ook niet in de buurt van een stabiele ervaring. Bij snelle (en vooral wat nieuwere, mooiere) games valt dit echter maar weinig op en is de ervaring gewoon prima. Al met al een dikke aanrader als je een degelijke PC in huis hebt!

Cijfer: 8 out of 10

Aanraders: The Lab, Robo Recall, Dirt Rally en Elite Dangerous

Laat vooral even weten of deze review misschien wat van pas kwam! En natuurlijk zien we hier graag meer reviews van nieuwe hardware verschijnen, dus wees niet bang om ook eens een stukje uit te typen!